tampografie

Tampografia este un sistem de imprimare bazat pe transferul de cerneala de la o suprafata plana, cliseul, la o alta suprafata care poate fi plana, concava, convexa sau combinatia tuturor acestora datorita unui tampon, fabricat cu un elastomer sintetic, care se adapteaza perfect la formele neregulate. Tampografia, care poate fi folosita pe orice suport, se remarca pentru definirea detaliilor tipografice si se aplica, de obicei, la sectoare precum electronice, telefonie mobila, automobile, echipamente sportive de tiparire, ambalaje etc.

Maestrii elvetieni de ceasornicarie foloseau imprimarea pe tampoane pentru imprimarea manuala a cadranelor ceasurilor. Un gravor mecanic a automatizat procesul si a construit prima masina de imprimat cu tampon care, printr-o parghie operata de operator, a inundat cliseul, a maturat-o cu lama, a apasat tamponul pe suprafata sa si, in final, a mutat imaginea pe sfera.

Exista trei elemente fundamentale in tampografie:

Placa sau cliseu: este locul unde se va realiza gravura logo-ului sau a oricarui alt grafic dintr-un fotolit. Se pune o placa pentru fiecare culoare care se doreste a fi imprimata pe obiectul promotional.

Tamponul este confectionat din cauciuc sau silicon, are caracteristica de a transmite cerneala, fara ca aceasta sa fie respectata de tampon si, prin urmare, sa se tipareasca in acelasi mod cu cel gravat pe cliseu. Se poate reproduce imaginea pe orice suprafata, indiferent de forma acesteia. Formele tamponului depind de tipul graficului care trebuie stampilat: patrat, dreptunghiular, rotund.

Cernelurile: in functie de materialul din care este obiectul publicitar, se foloseste un tip de cerneala sau altul pentru a adera corect. Datorita proprietatilor chimice ale cernelurilor, pot fi imprimate tampografic diferite tipuri de materiale, precum: plastic, lemn, metal, sticla, ceramica si portelan, carton si hartie.

Tiparirea are urmatoarele faze:

  1. Incrucisarea cliseului: o spatula intinde un strat de cerneala pe suprafata cliseului si o foaie metalica trece peste ea, astfel incat cerneala este adapostita doar in caneluri.
  2. Incrucisarea tamponului: un tampon impinge pe cliseu si ia cerneala din fante.
  3. Tiparirea obiectului: tamponul apasa pe obiect si pune cerneala pe care o luase din cliseu.

Tampografia, ca tehnica pentru tiparirea de articole publicitare este adecvata pentru aproape toate suprafetele, formele sau dimensiunile si utilizate in special in articole promotionale mici. Avantajul sau cel mai important este ca este singura tehnica care permite tiparirea adaptandu-se pe suprafetele neregulate ale unor obiecte publicitare. Calitatea tiparirii este mai mica decat serigrafia si nu permite reproducerea unor efecte grafice precum umbre, luminozitate si gradiente.

Cu o dotare tehnologica moderna se poate asigura imprimarea unor mari cantitati de produse, spre exemplu, intr-un interval de 8 ore, se pot imprima aproximativ 10.000-15.000 de obiecte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CAPTCHA ImageChange Image